سایت شخصی علی اکبر فرجاد

طراحی انواع سایت و گرافیک همراه با کمی چاشنی آموزش

سایت شخصی علی اکبر فرجاد

طراحی انواع سایت و گرافیک همراه با کمی چاشنی آموزش

12 نکته که هر مدیر کسب و کار باید در مورد سئو بداند

دوشنبه, ۲ ارديبهشت ۱۳۹۸، ۱۰:۱۲ ب.ظ

داشتن آگاهی از جزئیات سئو برای هر مدیر کسب و کاری ضروری است. 12 نکته آموزشی سئو برای مدیران کسب و کارهای مختلف در این مطلب توضحیح داده شده است

سئو جنبه های فنی و تخصصی خاص خودش را دارد که شاید برای مدیران کسب و کارها چندان نیاز نباشد. آگاهی از نکات سئو برای مدیران کسب و کارها ضروری است. البته نه نکات و جزئیات فنی، بلکه نکاتی که مستقیما با درآمدزایی و نرخ تبدیل سایت شان در ارتباط است. برخی جزئیات سئو ممکن است برای مدیران خسته کننده باشد اما یادگیری آن ها یک ضرورت است. چرا که می تواند از این طریق راحت تر با متخصص سئو و یا تیم سئو خود در ارتباط باشد و فعالیت های سئو سایت را رصد کند.

برای اینکه مدیران بتوانند انتظارات واقع بینانه ای از سئو داشته باشند، در اینجا به چند نکته ی مهم خواهیم پرداخت تا با جنبه های مهم سئو و خروجی آن بیشتر آشنا شوند.

1. طرح SERP

SERP مخفف Search Engine Results Page است. یعنی شما در نتایج جستجو چه وضعیتی دارید و در چه صفحاتی ظاهر می شوید. به طور کلی وضعیت شما در موتورهای جستجو در کلیدواژه های مختلف با SERP مشخص می شوند.

عمدتا در هر صفحه از نتایج گوگل 10 نتیجه ظاهر می شوند که البته با اضافه شدن تبلیغات ممکن است 1 الی 3 تا از این نتایج به تبلیغات گوگل تعلق بگیرد. در اولین قدم باید بدانید که در آناتومی پیچیده SERP چه می گذرد. کدام نتایج تبلیغاتی هستند و کدام یک ارگانیک و شما در کلیدواژه های اصلی خود که بیشترین میزان سودآوری را برای شما دارند در چه وضعیتی قرار دارید.

اگر کسب و کار شما از سایر پلتفرم های محتوا مانند عکس و ویدیو هم استفاده می کند می توانید در صفحات عکس و ویدیو گوگل هم نتایج ویدیوها و یا عکس های خودتان را ببینید البته ابزارهای آنلاین مانند CleverStat هم وجود دارند که می توانید از آن ها برای اطلاع از SERP کلیدواژه هایتان استفاده کنید. اما اگر یک متخصص سئو و یا تیم تخصصی سئو دارید بهتر است گزارش های مربوط به SERP را حتما در گزارشات ماهانه و یا هفتگی خود لحاظ کنند.

2. نتایج و انتظارات زمانی

سئو از نظر سرعت کند است و هیچگاه از نظر سرعت نتیجه دهی به پای تبلیغات کلیکی موتورهای جستجو نمی رسد. پس سئو یک فرایند طولانی مدت است. اما وقتی به نتیجه می رسد نتایج آن کاملا پایدار هستند و ترافیک قدرتمندی را برای شما تامین می کند.

در رقابت کاری بین کسب و کارها، تنها چیزی که آن ها را از نظر سئو جلوتر می برد وقت و تلاش زیاد در زمینه سئو است. در حقیقت سرمایه ای که برای سئو می گذارید شامل وقت و انرژی است. اینکه مطابق با الگوریتم های گوگل باشید و با یک نظم کاری خاص در جهت در جهت پیشبرد اهداف سئو فعالیت کنید.

سئو با انتظارات واقع بینانه بهتر از انتظارات رویاگونه جواب می دهد. متخصصین سئو هیچوقت چیزی را برای شما تضمین نمی کنند و به طور کلی با توجه با رقابتی که در سئو میان شما و رقبایتان وجود دارد تنها چیزی که تعیین کننده رقابت است تخصصی کار کردن و حرفه ای بودن و همچنین زمان بندی دقیق و کار مداوم است.

3. نفوذ در موتورهای جستجو

صبر کنید. شما قرار نیست گوگل را هک کنید. گوگل سرویس های دیگری نظیر گوگل ادز، گوگل بیزینس و گوگل آنالیتیکس هم دارد ولی الگوریتم های نتایج گوگل از این سرویس ها تاثیر نمی گیرد. تنها چیزی که باعث می شود نفوذ شما در موتورهای جستجو بیشتر شود این است که بتوانید تخصص و حرفه ی خود را در اختیار کاربران قرار دهید. کاربران دنیای وب برای حل مشکلاتشان سوال ها و یا کلیدواژه هایی را جستجو می کنند و اگر محتوای شما کامل و کافی و تخصصی باشد مطمئنا گوگل آن را به کاربران نمایش می دهد. این در حقیقت نفوذ شما در موتورهای جستجو است.

4. متا تگ ها

سئو با معجزه و شانس جلو نمی رود. هر نتیجه ای که شما از آن می گیرید به تخصص شما و دقت و توجه شما به جزئیات بستگی دارد. متن و آدرسی که کاربران در نتایج جستجو می بینند اولین تاثیری است که کاربران شما می گیرند. شما باید تایتل ها و متاتگ های خود را بهینه سازی کنید. هر چه قدر عنوان و توضیحات متا قوی تر باشند مسلما ترافیک بیشتری دریافت می کنید. در نظر داشته باشید که عنوان و متا تگ هر چقدر هم قوی و از نظر کلمات کلیدی غنی باشد تا زمانی که خود محتوا ارزشمند نباشد گوگل چندان توجهی به آن نمی کند.

5. ثبت صفحات

شما باید اطمینان حاصل کنید که صفحات شما در موتورهای جستجو ثبت شده اند. در گذشته باید این صفحات به صورت دستی ثبت می شدند اما در حال حاضر ثبت نقشه سایت این کار را به صورت اتوماتیک انجام می دهد. اگر نقشه سایت شما در گوگل ثبت شده باشد و صفحات شما ایندکس می شوند می توانید سری به منو Coverage گوگل کنسول بزنید و تعداد صفحات ایندکس شده ی خودتان را ببینید. همچنین اگر می خواهید از نحوه ی نمایش صفحات تان در موتورهای جستجو آگاه شوید از دستور زیر استفاده کنید:

Site:https://yourdomain.com

6. اصطلاحات برند و عمومی

خیلی مهم است که در اصطلاحات و کلیدواژه های مربوط به برند خود رتبه بالایی داشته باشید. اگر نام برند شما خاص باشد به صورت طبیعی رتبه ی بالایی کسب می کنید اما اگر برندهایی با نام مشابه شما وجود داشته باشند و یا خدمات مشابه شما ارائه دهند باید بیشتر تلاش کنید تا در این کلیدواژ ها رتبه بالاتری کسب کنید.

اصطلاحات عمومی نیز کلیدواژه هایی هستند که چندان ربطی به برند شما ندارند و به حیطه ی کاری شما و خدمات شما وابسته اند. باید از متخصصین سئو شرکت خود بخواهید تا وضعیت شما را در کلیدواژه ه های برند و کلیدواژ های عمومی به صورت مجزا در اختیار شما قرار دهند.

7. متغیرهای الگوریتم و ماشین لرنینگ

هر موتور جستجو الگوریتم های خاص خودشان را دارند که از آن برای رتبه بندی صفحات و وبسایت ها استفاده می کنند. دنبال کردن این الگوریتم ها و تمرکز بر روی تغییرات آن یک فرمول جادویی و یک استراتژی قدرتمند بود که در گذشته جواب می داد. اما در حال حاضر با گسترش ماشین لرنینگ تقریبا رصد کردن این الگوریتم ها به صورت مداوم کار سختی است. یعنی ممکن است برای برخی کوئری ها یک الگوریتم خاص داشته باشیم و برای کوئری های دیگر الگوریتم هایی کاملا متفاوت.

مقیاس خاصی هم برای دامنه ی تغییرات الگوریتم ها وجود ندارد. تنها چیزی که مهم است صرف انرژی و وقت و سرمایه روی محتوای بهتر و ایجاد یک فرم محتوایی قدرتمند است. در حقیقت این کار هم راحت تر است و هم نتایج آن پایدار هستند و با تغییر الگوریتم ها هم چیزی از ارزش محتوای شما کم نمی شود. چرا که هسته ی الگوریتم ها روی محتوا پایه گذاری شده است.

8. کیفیت محتوا

شما به عنوان یک مدیر باید به صورت مداوم کیفیت محتوای منتشر شده روی وبسایت خود را بررسی کنید. اما کیفیت محتوا یعنی چه؟

یعنی صفحات شما یک محتوای ارزشمند که در راستای استراتژی محتوایی شما است را ارائه دهند. تصاویر تاثیرگذار و سازگار با محتوا، المان های تعاملی و ویدیوها و مواردی از این دست کاربران را درگیر می کند و کیفیت محتوای شما را بالاتر می برند.

محتوای باکیفیت توجه کاربران شما را جلب می کنند. آن را به اشتراک می گذارند و یا در شبکه های اجتماعی در مورد آن بحث می کنند. در حقیقت هم ترافیک بالاتری برای شما جذب می کنند هم میزان Brand Awareness را بالاتر می برند. چیزی که شما را از رقبایتان متمایز می کند کیفیت محتوا است.

9. فنی، On-Page ، Off-Page

سئو به سه بخش تقسیم می شود و لازم است که هر مدیری این بخش ها را بداند تا بتواند نسبت به کیفیت آن مطمئن شود.

  • سئو فنی: این بخش از سئو یک نیاز است. شما هر چقدر محتوای عالی تولید کنید تا زمانی که وبسایت شما از نظر فنی آماده نباشد در موتورهای جستجو دیده نمی شود. برخی از مهم ترین مباحث این بخش از سئو شامل سایت مپ ها، فایل های ربات، تگ های کانونی، خطاهای 404 و 301 ، سرعت سایت، تنظیمات DNS ، محتوای کپی و ساختار نشانه گذاری طرح و …. می باشند.
  • سئو On-Page: بهینه سازی المان های کلی سایت که در نتایج موتورهای جستجو بیشترین تاثیر دارند که شامل url ها، توضیحات متا، عنوان ها، محتوای بدنه، کلیدواژه ها، لینک سازی داخلی و مواردی از این دست می باشد. در حقیقت این بخش از سئو شروع فرایند دیده شدن و بهینه سازی محتوای سایت است.
  • سئو Off-Page: بهینه سازی سیگنال های خارجی که در رتبه بندی شما و میزان ترافیک شما اثر زیادی دارند در این بخش از سئو انجام می گیرد. بک لینک های باکیفیت، شبکه های اجتماعی و مواردی که به خارج از حیطه ی سایت شما مرتبط می شوند به این حوزه مربوط هستند.

10. ایندکس شدن

مسائل مربوط به ایندکس سایت می تواند تلاش های شما برای سئو را هدر دهد. یکی از دلایل اصلی در ایندکس نشدن سایت ها این است که موتورهای جستجو صفحات را کراول نمی کنند. باید با استفاده از سئو فنی و مسائل مربوط به ایندکس و همچنین ثبت یک نقشه سایت پویا و داینامیک فرایند ایندکس شدن سایت خود را اتوماتیک کنید.

اطمینان حاصل کنید که تمام صفحات شما مگر آن هایی که توسط ربات ها و یا خود تیم محدود شده اند به درستی ایندکس می شوند. بهتر است از متخصصین سئو بخواهید تا به همراه آمارها و اینفوگرافی ها و گزارشات آمار صفحات ایندکس شده را هم به صورت متناوب در اختیار شما قرار دهند.

11. تکرار و تداوم

سئو یک فرایند یک ماهه و یا یک ساله نیست. سئو فرایندی مداوم است و این فرایند نیاز به نیروی انسانی متخصص سئو و تولیدکنندگان محتوا دارد تا نتیجه بخش باشد. سئو را یک فرایند تست مداوم در نظر بگیرید. ممکن است برخی مواقع استراتژی سئو شما نادرست باشد و چندان نتیجه بخش نباشد.

عمدتا 6 ماه زمان خوبی است که به بررسی تلاش ها و نتایج سئو بپردازیم اما بعد از بررسی نتایج صرفا باید نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کنید و در جهت رفع ایرادات و تاکید بیشتر روی نقاط قوت عمل کنید. همیشه گفته می شود: اگر روزی 1 ساعت وقت می گذارید و به رتبه ی 1 می رسید. باید روزی 6 ساعت وقت بگذارید تا در رتبه ی 1 باقی بمانید. چرا که رقابت در رتبه های اول همیشه حساس تر است.

12. منابع

سئو مستقیما با تلاش های بازاریابی شما در ارتباط است و بخشی از قیف بازاریابی شماست. در حقیقت نمی توانید سئو را خارج از اکوسیستم بازاریابی خود ادامه دهید. پس باید رابطه ی خوبی با شبکه های اجتماعی و یا تبلیغات کلیکی داشته باشید و منابع خود را از دو جهت بهینه سازی کنید:

  • اول اینکه منابع دریافت ترافیک (جذب مخاطب و مشتری) را افزایش دهید.
  • دوم اینکه منابع ارسال و تولید محتوا را بهینه سازی کنید.

شما به عنوان یک منبع، داده ها و اطلاعات و محصولات مختلف را ارائه می کنید و از طریق منابعی نظیر شبکه های اجتماعی و موتورهای جستجو ترافیک دریافت می کنید و محصولات و خدمات خود را به آن ها می فروشید. پس باید هم منابع خود را بهینه سازی کنید و هم منابع ترافیک خود را قدرتمند تر کنید تا فعالیت های سئو شما به نتیجه مطلوب برسد.

جمع بندی

آگاهی از نکات سئو برای مدیران یک اصل اساسی است. هر مدیری که در حوزه ی کسب و کار آنلاین فعالیت می کند باید به نحوی از فعالیت تیم و تلاش های سئو باخبر باشد و بتواند گزارش های تیم را آنالیز کند. این 12 نکته ی گفته شده تا حد زیادی در برآورد تلاش های سئو مجموعه ی شما موثر است

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی